Thursday, February 14, 2008

Perangkap Cinta - Ayie dan Berd



Standard Tuning

Intro:

Dm C A Dm 2X A

Dm C
Bertahun sudah ku menunggu dirimu
A Dm
akhirnya kau menjadi milikku
Dm C A Dm
sukarnya untuk ku melupakan mu kerna kau ku cintai selalu..

Chorus :
Gm C Dm
Tapi sayang kehadiran kekasih lama mu..
Bb C Dm
datang kembali mengenang cinta dahulu..
Dm Gm
mengapa ini semua harus berlaku..
C F
apakah ini semua kerna diriku..
Bb A
sedangkan aku cuma watak dalam percintaan..
Bb C Dm
tak sanggup... aku melepaskan mu...

Gm C Dm
Kau ibarat terperangkap di tengah lautan...
Bb C Dm
tak tahu mana arah untuk kau menuju...

Dm C A Dm 2X Bb C F Bb C A Dm

ulang chorus

Gm C Dm
Kau ibarat terperangkap di tengah lautan...
Bb C Dm
tak tahu mana arah untuk kau menuju...

Dm C
Andai kau pinta untuk melepaskan mu...
A Dm
terpaksa aku turutkan....
Dm C A Dm B C Dm A-Dm End
Mungkinkah ini suatu pengajaran di dalam percintaan..............

Komen Aku:
Ha... hari nih aku nak menulis panjang sikit la pasal lagu nih... sebenarnya aku dapat lagu nih semalam... ada kwn blogger yang bagi aku klip video nih dalam bentuk wmv format. So aku pun bukak la video yang aku dapt tu... terkesima aku (betul ker ayat aku tu nak menunjukkan aku terkejut campur kagum) tengok video tu. So kat video tu diceritakan pasal lagu yang bertajuk Permintaan Terakhir, yang di awal video tuh ader ceritakan mengenai seorang hamba Allah yang dihukum mati pasal dah bunuh awek dia dan balak aweknya, seminggu sebelum dia dan awek (maybe masa tu tunang la kot) berkahwin. Hatta diceritkan juga pasal budak nih mengaku bunuh dan mintak hukuman gantung (tang sini timbul la ketidaklogikan sikit, dah ngaku bunuh tu.. mesti la nak ringankan hukuman... paling kurang penjara 20 tahun ker kan... tapi boleh lak budak nih mintak hukum gantung... tapi aper pun... masa tu follow jer la ceritanya)... maka budak nih telah membuat permintaan terakhir dari penjara... tu yang ader tajuk PERMINTAAN TERAKHIR - Nyanyian Dari Penjara... cantik lak huruf yang tukang edit video nih buat... boleh la ajar aku weh.. hehehe... ok ok... back to the story... permintaan terakhir budak nih ialah dia mintak kawan-kawan dia datang dan merekodkan nyanyian beliau... (sampai kat sini bertambah la tak berapa logik... tapi masa tuh... aku tetap gak follow cerita video nih...) masa nih ada background lagu yang sadis la di dengar... tapi belum lagi la lagu yang budak tu nak main tu... so... dah habis part tu... baru la keluar lagu nya... yang bertajuk permintaan terakhir tu... memang biler dengar... timbul lak rasa logik tu... sebab lagu tu memang sedih la... dah tu... sedap la plak... siap dgn lead gitar sekali... aku assume main gitar sekali dua la nih kut... takkan main sorang... unless dia nak voiceover lain citer la.... so... memang... aku kagum la tgk video tu... pastu aku terpikir2... nak buat research dalam google... taip jer la permintaan terakhir nyanyian dari penjara... tup tup keluar.... memang ada dalam youtube... so kat sini... aku paste sekali video tu untuk tatapan korang sekalian... kalau yang dah tengok atau yang dah tau cerita sorry la... aku nih memang baru tau nih...

PERMINTAAN TERAKHIR - Nyanyian dari Penjara



So... dah tengok dah... betul tak yang aku cerita tuh... so biler aku baca komen komennya.... ada yang membuatkan aku bertambah rasa nak research... pasalnya ader yang cakap tuh semacam betul jer kisah yang diceritakannya tu... ada yang cerita nama budak tu hazwan la... study kat politeknik la... then ada satu komen ada tulis macam nih : kalau nak tau lagu yang sebetulnya... just type perangkap cinta kat search dalam youtube tu... jadi aku pun ikut la kata2 pengomen tu... and quite surprise la... banyak betul lagu perangkap cinta nih... ramai yang dah buat cover... then ada aku ternampak satu video klip... Perangkap Cinta - Ayie dan Berd... bila aku dok baca baca.... baru aku tau... memang ini la tuan punyer lagu tu... diceritakan lagu nih dibuat tahun 1998... mak aiii.. dah 10 tahun dah rupenyer lagu nih... patut ramai yang tau... tapi yer laa.. sedih la jugakkan... ramai pulak yang buat cerita cerita... ada yang cakap budak Boys Home buat (boys home tu penjara... kat Singapore)... sampai la yang pasal kes bunuh tu... dasat gak penangan lagu nih... dah lagu sedap kan... jadik gitu la... cuma pertanyaan aku kat saudara Ayie... kut dia dapat msg nih... naper tak komersilkan lagu nih... kalau tahun 1998 dulu... bagi zamani ker... boleh top lagu nih.. takpun... suara ayie nih pun dah masyuk sangat dah... tapi yer la... maybe ader la sebabnya tu kan... zaman tu internet baru nak naik... kalau orang dah masukkan dalam internet... ramai ler plak yang ngaku macam macam... pastu ader gak aku dgr lagu ni yang telah diberi nafas baru oleh sedar Ayie dgn Berd dalam imeem... cumenya aku tak teringat lak url tu... kalau korang nak search dlm google plus keyword2 yang sepatutya...tu jer la kut... anyway... kat bawah nih... video Perangkap Cinta yang dimainkan oleh Ayie dan Berd... (Ayie main lead dan vokal rasanya, Berd rhythm kut)... okay laaa... penat plak aku nulih nih... camner pun... memang aku respek la kat depa nih yang buat lagu sesedap macam nih... maybe lirik dari pengalaman sendiri kut... hehehe... kalau ader yang tak kena dengan cerita aku nih... leh la bagitau aku balik ok... Chord yang aku carik nih InsyaAllah betul...

Perangkap Cinta Original Composed and Played by Ayie and Berd

17 comments:

Anonymous said...

saya lompat-lompat..
then sampai sini..

slmt ptg khamis utk kamu!!

Anonymous said...

begitu berkesan di jiwa seh... aku nangih wei dengar lagu nie sambil menghayati kisah di sebalik lagu nie.. huhuhuhu...

Anonymous said...

so the conclusion is? betul ke x citer yg kena hukum gantung smua tu? sapa pnyayi asal dia? confius..

speedrider said...

apat, login kat rockapak. kita bincang. aku syak semacam la lagu ni.

http://rockapak.org/forum/index.php?topic=2637.0

Anonymous said...

huhu..
sebanaqnya aku p0n br tau ja cita ni.. meber aku kata awek dia tu gila @ bunuh diri lepas dengo lagi ni.. tp dia x bunuh p0n awek dia..

Anonymous said...

huhu..
sebanaqnya aku p0n br tau ja cita ni.. meber aku kata awek dia tu gila @ bunuh diri lepas dengo lagi ni.. tp dia x bunuh p0n awek dia..

Anonymous said...

haha...mmg pening ah cite neh...ade plak ckp yg meninggal tu lahir taun 1987...tp kna hukum taun 2005...takkan ler umur bawu 18 tyme tu...then takkan trus kna hukum...bkn nk bicara kes bertaun2 ke....kalu tak misty masa die mmbunuh muda lg...kes juvana lak..umm...ape2 je la..

Anonymous said...

Aslmkm...

Sbenarnye crite banduan kene hukum gantung tu tk btol la... Yg ku tahu dari member ku sendiri,memang btol ayie yg cipta lagu ni dari sejak umur dier 13thn.. Member aku perna mintak bukti drpd kakaknya yg slalu letak komen kat youtube.. Dier dpt email yg lagu ni memang btol dah ade copyright kat singapore pd thn 1999 bln march..

Dorang yg buat crite psl hazwan bdk banduan tu saje je nak hot kan crite ni.. Tu je yg saya tahu..

Anonymous said...

Wey.... sedey tol aku dgr lagu tu.. Tp betol la... aku dgr mcm cite? Da yg ckp nm Faizal dak Penang la, Faizal dak Cheras la cinta 3 segi la.. Mak ai.. byk lak tokok tmbhnye.. Aku bru tau mggu ni.. Maklum la x tunjuk dlm TV aku susah nk cayo.. Pape pon kalo btol buktikan...

Anonymous said...

wei cite yg sebenarnye ada tak?? ada laman web dia tak??bagi kt aku..

Anonymous said...

tx sudi publish bout dis song!
new version lih dgr at dis link!
kt imeem dh byk version!
pepun layaaaaaaaaaaaaaaanz ja

http://haikel234.imeem.com/music/qfbPkcaU/ayie_bred_perangkap_cinta/

Anonymous said...

aku rasa cite dak ayie tu btol...
n cite pasai banduan tu pon btol laaa...
cme yg xbetol nye ada yg x b'tanggungjawab wat kan lg cite jd sensasi n ckp banduan tu wat permintaan terakhir n nyanyi lagu nih..

sbb kes banduan tu aku rsa cam pnah terbaca lam paper dulu2..
yek arrr dulu kan ke bnyk gak kes bunuh sbb jeles.
so..kebetulan plak citer banduan tu sama mcm lirik lagu yg c ayie tu wat...so ade lak malaun2 mna yg mengHOTkan lg suasana n memfitnah...

pape pon hentikan jek la sume cite nih...sian kat arwah n family...

Anonymous said...

papehal di sebabkan kes budak hazwan tu...lagu ni dah trsebar kt Malaysia kan bagus.....

*lagu ko mmg gempak giler klau ko buat video klip....sama cam kes hazwan mmg gempak.....1st time aku dengo pergh....touching siot di+kan lagi kes budak hazwan tu....aku macam nak nangis

Anonymous said...

hem banyak betul crita darilagu ni.. hemm jd aku ada crita betul2 tuk kongsingan korang sume. Aku dapat maklumat ni dari someone la.
Dia wat reaserch semat2 tuk kes ni..

"1. Crita d sebalik lagu?? xde ar.. Lagu tu xde kena m’ena dgn kes pembunuhan tu Ayie(penyanyi & pencipta lagu CINTA TIGA SEGI @ PERANGKAP CINTA) ni msh hidup lagi.. N tak penah lak jd banduan or kna hukum gantung..
Kes pembunuhan tu blaku on July 2004..Hazwan yg konon2 banduan yg nyanyi lagu ney plak meninggal pd 2005 sbb sakit dalaman..(bkn sakit ati taw..tp sakit jantung)So Hazwan tak meninggal di tali gantung.. N dia bkn PENCINTA GERIGI BESI yg popular tuh
video tu plak, lgsg xde kna m’ena ngn pbunuhan arwah norzi ayu tuh.. Kat video tuh kononnya, Ppuan tu dibelasah beramai2 oleh xbfren dia n kwn2.. N dhempas dgn batu.. Sebenarnya, Arwah dibunuh & dtikam rumahnya, kat Bangi..
Kat tmpt kejadian juz ada irawadi(pembunuh sebenar), Arwah NorziAyu(mangsa pembunuhan), dan Tok Guru Silat dorg yg merupakan saksi utama pembunuhan.. Arwah sempat minta tlg tok guru dorg tu time Irawadi cuba nk pecah masuk rumah arwah dgn gergaji mangga grill pintu rumah arwah.. Wadi juz bunuh arwah NorziAyu.. dia xbunuh bf br arwah yg jg pgawai IMR tuh..
Tok Guru dorg try nk leraikan, tp Wadi ugut n letak gergaji kat leher arwah..bila Tok Guru dia try nk bw brunding,Wadi tarik arwah Ayu msk dlm bilik..Tak lama pastu Wadi keluar,dgn muka takut, tkejut n gelabah..Dia lari blk uma dia..Wadi gtau abg dia yg dia da bunuh org..Abg dia sdiri yg bw dia g balai.. Tu yg dorg kata Banduan tu serah diri..
Maybe, kisah tu ada betulnya..Juz nama watak ditukar..Tapi bila da tukar nama,org yg tak bsalah plak yg tetibe kna tanggung sume cite2 org ney.. Al-fatihah utk Arwah Hazwan Wafiey Abu Hassan.. Arwah NorziAyu, N Irawadi(tak pasti s/ada Wadi da djatuhkan hukuman) yg pasti Perbicaraan Kes Pembunuhan ni pd thn 2005..if da menghadapi hukuman, Alfatihah juga pd arwah.. Semoga Allah mencucuri rahmat pd Roh mereka..& semoga Allah mengampunkan segala dosa mereka.. Amin..
So lps ni,jgn ar cite yg bkn2 lg..xbaek taw.."

so ini la kebenarannya. Kalau korang pcaya cube cari artikel kes pembunuhan norzi ayu dalam utusan online.
ape2 pun meh la kita sesama hadiahkan alfatilah pada arwah2. semoga roh mereka tenang hendaknya..
amin...

eyin_amir said...

AKU SEBAGAI KAWAN AYIE SYE TK PRCYA CRTA HAZWAN NI SYE.KALAU MMG WJUD SNGT ORG NI CRI LAH KLU BNAR.LAGU NI DRI AYIE DIA CIPTA MMG MASA TU DIA TGH PTUS CINTA TP ADA KAWAN DIA NAMA SALEEM TLAH SBARKN LGU NI SMUA TU YG SMUA NGAKU NI LGU DIA.TP KORANG JGN LA PRCYA K PENYANYI ASAL NYA MMG AYIE DN BERD SYE KENAL MRKA DN AYIE PON DH CKP NGN SYE DIA TK KSAH KORNG WT CRTA TNTNG LGU TU TP SATU SAAT AKAN TRBUKTI LGU TU SPER YG PUNYA

Anonymous said...

untuk lin-kluang.. saleem tak cakap pon dia punya lagu.. dia siap ckp kalau dah ada komposer betol sila dtg claim royalti.. dia cuma kasitau dia gubah semula melodi dan lirik sedikit

Fadil said...

kalau betul la si ayie tu pemilik lagu ni .. naper dia tak CLAIM ROYALTI kat Saleem yg komersil kan lagu nih kat malaysia .. hah !! jawab la !!! /.. kalau aku .. gerenti aku pegi ngan bukti2 yg aku ada .. claim balik lagu aku yg diorg dah nyanyi kan .. kurang2 dpt 20-30 ribu .. ko tanak ker ?? kalau btul AYIE kata tu lagu dia g la CLAIM !!! .. pembohongan yg nyata !! singapore ppl pun nak ngaku lagu dia ker ?? berani kerana benar la beb .. g claim tunjuk bukti .. apa ada susah .. pastu panggil tv3 .. panggil MELODI !!! hahahahah